Κυριακή 19 Οκτωβρίου 2014

ΒΑΘΜΟΙ ΖΩΝΩΝ, ΤΙΤΛΟΙ, ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΗΜΕΡΑ…

Μου έχει τύχει αρκετές φορές στο παρελθόν να ρωτηθώ από γνωστούς και φίλους «τι γίνεται με τους βαθμούς ζωνών τους τίτλους και τις ιδιότητες όταν κάποιος παραιτηθεί ή δεν ανανεώσει την ιδιότητα του ή διαγραφεί από τις Οργανώσεις που υπαγόταν μέχρι πρότινος».
Για να απαντήσω ξεκινώ με τον ίδιο τρόπο λέγοντας, «γιατί ρωτάς;», «για ποια περίπτωση μιλάμε;».



ΓΙΑΤΙ ΡΩΤΑΣ;….
Είσαι πρώην εκπαιδευόμενος (και τώρα πια όχι), έχεις διαγραφεί από συγκεκριμένη Οργάνωση ή έχεις παραιτηθεί και τώρα θέλεις να διασταυρώσεις πληροφορίες για το τι συμβαίνει σε αντίστοιχες περιπτώσεις για να ξέρεις πως θα κινηθείς ή θα αντιδράσεις;

Είσαι πρώην εκπαιδευτής και ρωτάς προκειμένου να δρομολογήσεις τις κινήσεις σου για τη σχολή σου;

Είσαι υποψήφιος μαθητής (ή γονέας μαθητή) και αναζητάς κάποιες πληροφορίες είτε σχετικά με την εκπαίδευση που θα λάβεις είτε σχετικά με την αναγνώριση είτε σχετικά με τον υποψήφιο εκπαιδευτή σου;


ΓΙΑ ΠΟΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΙΛΑΜΕ;».
Εάν μιλάμε για την πρώτη περίπτωση τότε κακώς ήρθες σε μένα και ρωτάς.
Καλά θα έκανες να είχες διαβάσει τον κανονισμό της Οργάνωσης που ανήκες ή εάν πρόκειται για «παραδοσιακό ryuha» να είχες φροντίσει εγκαίρως να προσαρμοστείς στο κλίμα και να καταλάβεις τους «άγραφους» κανόνες και κώδικες που εκπέμπονται από τον SOKE και τους shihan και να μην χρειαστεί να βρεθείς ενώπιον μιας άβολης κατάστασης η οποία προφανώς σε οδήγησε στη διαγραφή.

Εάν τώρα παραιτήθηκες με δική σου πρωτοβουλία και όχι κατόπιν πίεσης τότε προχώρα τη ζωή σου (δική σου απόφαση ήταν η παραίτηση) και μην γυρνάς πίσω διεκδικώντας αυθαδέστατα τους βαθμούς που εσύ ο ίδιος άφησες με την παραίτηση σου.

Εάν εκδιώχθηκες τότε καλά θα κάνεις να προβείς στην αυτοκριτική σου, να εντοπίσεις τα σημεία που σε έθεσαν εκτός του «συνόλου» και να προσπαθήσεις να αλλάξεις στο μέλλον εάν φυσικά μπορείς και το θέλεις διότι εάν είσαι χαμένος σε έναν ωκεανό κόμπλεξ, αμάθειας, υπεροψίας και εγωισμού τότε πολύ σύντομα θα βυθιστείς…
Δεν είναι οι βαθμοί που σου χρειάζονται αλλά η αυτογνωσία.

Για να απαντήσω όμως στο ερώτημα σου θα σου πω ότι οι βαθμοί θα παραμείνουν σε σένα μέχρι τον φυσικό σου θάνατο. Δεν μπορούν να περάσουν στους συνεχιστές σου κάτι που θα γινόταν εάν οι βαθμοί είχαν δοθεί με menkyo (okuden και kaiden) το οποίο ακολουθείται από τις «οικογένειες» kobudo (παραδοσιακών πολεμικών τεχνών) και όχι gendai budo (μοντέρνες πολεμικές τέχνες) οι οποίες ακολουθούν το σύστημα των dan.
Οι βαθμοί παραμένουν ως τιμητική αναφορά και μόνο (κάτι σαν βαθμός αποστρατείας επί τιμή).



Εάν πρόκειται για την δεύτερη περίπτωση δηλαδή του πρώην εκπαιδευτή/δασκάλου που έπαψε πλέον να είναι μέλος της Οργάνωσης/Σχολής/ryuha σε παραπέμπω στις ίδιες παρατηρήσεις που σημείωσα λίγο πριν και αφορούσαν στον απλό εκπαιδευόμενο.

Βέβαια το βάρος στους ώμους ενός εκπαιδευτή είναι μεγαλύτερο.

Πως είναι δυνατόν μέχρι σήμερα να δίδασκες τους μαθητές σου μία δεδομένη στάση ζωής την οποία εσύ ο ίδιος δεν κατανόησες και έτσι έφτασες στη ρήξη;

Παραιτήθηκες; Προχώρα τη ζωή σου και μην κοιτάς πίσω… Εξάλλου εσύ δεν παραιτήθηκες;

Σε διέγραψαν; Αφού έφτασε το θέμα μέχρι εκεί (σίγουρα προηγήθηκαν εξηγήσεις και διευκρινήσεις-δεν γνωρίζω καμία οργάνωση να μην τα τηρεί-) επαναπροσδιόρισε τις σχέσεις σου και προχώρα. Μην δικαιολογείσαι διότι ξεφτιλίζεσαι…

Απαντώντας όμως στο ερώτημα σου να σημειώσω και πάλι όταν εάν οι βαθμοί δόθηκαν με το σύστημα της κλίμακας των dan τότε έχουν ισχύ (όπως και οι τίτλοι) μόνο εφόσον είσαι ακόμα μέλος της Οργάνωσης. Εάν όχι τότε παύουν όλα.

Εφόσον ένας εκπαιδευτής πάψει να είναι ενεργό μέλος μιας Οργάνωσης παύει άμεσα και η ιδιότητα του ενώ οι βαθμοί του υποβιβάζονται στην κατηγορία του απλού εκπαιδευόμενου (όπως αναφέρθηκε παραπάνω- δηλαδή υπάρχουν ως τιμής ένεκεν και τίποτε παραπάνω-).
Εκτός όπως είπαμε εάν πρόκειται για την περίπτωση όπου ο εκπαιδευτής έχει λάβει menkyo (okuden και άνω). Προσωπικά όμως με τα τόσα χρόνια εμπειρίας μου στο χώρο έχω διαβάσει (και ακούσει) για την ιστορία 3 μόνο «Δυτικών» που κατάφεραν να πάρουν menkyo από «παραδοσιακή οικογένεια» ryuha. Άρα η περίπτωση αυτή είναι εξαιρετικά σπάνια οπότε όποιος το ισχυριστεί χρειάζεται διευκρίνηση….



Εάν τέλος μιλάμε για την τρίτη περίπτωση δηλαδή του υποψήφιου μαθητή (ή γονέα μαθητή) ο οποίος επιθυμεί ενημέρωση για την εκπαίδευση καθώς και την διαπίστευση που έχει ο υποψήφιος εκπαιδευτής του τότε τα πράγματα είναι πιο απλά.

Επειδή ο κάθε ένας δεν μπορεί να έχει τις απαραίτητες τεχνικές γνώσεις για να κρίνει έναν εκπαιδευτή μπορεί να απευθυνθεί στις Οργανώσεις που επικαλείται ο εκπαιδευτής και να ζητήσει επίσημη ενημέρωση για την ιδιότητα.

Όταν έχεις όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι τότε μπορείς να πάρεις τις αποφάσεις σου.

Όμως δεν σου φταίει κανένας εάν πληροφορηθείς κάποια πράγματα διόλου κολακευτικά και εσύ συνειδητά αποφασίσεις να ενταχθείς στο δυναμικό του κάθε αμφίβολου Δασκάλου με αβέβαιο μέλλον…

Σε κάθε περίπτωση όλοι μας είμαστε υπεύθυνοι για τις αποφάσεις και τις πράξεις μας.

Κλείνοντας θα ήθελα να μοιραστώ κάποια λόγια που μου είπε Ιάπωνας δάσκαλος πριν από πολύ καιρό:

Ο κανόνας για τους μαθητές αναφέρει…
Η περιπέτεια σου στις πολεμικές τέχνες ξεκινά από την αναζήτηση του σωστού Δασκάλου.
Εφόσον καταλήξεις σε κάποιον ο οποίος σε δεχθεί τότε ανακάλυψες και πήρες αυτό που σου άξιζε… Ο χρόνος θα δείξει…

Ενώ ο άγραφος κανόνας των Δασκάλων αναφέρει…

Στην πορεία σου για την ανακάλυψη της γνώσης οι μαθητές σου θα σου δώσουν τα πιο ισχυρά συναισθήματα. Θα αισθανθείς υπερήφανος, χαρούμενος, ευτυχής αλλά και πικραμένος, προδομένος και πληγωμένος. Η περιπέτεια σου ξεκινά από τη στιγμή που θα μάθεις να ξεπερνάς τα άσχημα συναισθήματα και να δίνεις τέλος σε ό,τι είναι άρρωστο…


Καρυπίδης Κων/νος
Τεχν. Επικεφαλής Ελληνικού Συνδέσμου Ιαπωνικών Πολεμικών Τεχνών